Oto odpowiedź MSWiA na nasz wniosek o pozwolenie na zbiórkę pieniędzy. Nie bójcie się, damy radę ale to dłużej potrwa.
"Warszawa, dnia 16 kwietnia 2004 r. Rzeczpospolita Polska Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji ZK-VI-632-I-68/04/2
Fundacja Wspierania Alpinizmu Polskiego im. Jerzego Kukuczki ul. Noakowskiego 10/12 00-666 Warszawa
W nawiązaniu do Państwa wniosku z dnia 07.04.2004 r. o wydanie pozwolenia na zorganizowanie i przeprowadzenie zbiórki publicznej, uprzejmie informuję, co następuje:
Należy wyjaśnić, że zbiórką publiczną - w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 marca 1933 r. o zbiórkach publicznych (Dz. U. Nr 22, poz. 162 z późn. zm.) - są wszelkie apele o wsparcie kierowane do bliżej nieokreślonego adresata - np. z podaniem numeru konta w ulotkach, drukach bezadresowych (wysyłanych pocztą), czasopismach, radio, telewizji. Występujący z apelem o wsparcie do bliżej nieokreślonego adresata, ma prawo powoływać się na udzielone, aktualne zezwolenie.
Natomiast w sytuacji, gdy w odpowiedzi na pismo-apel, który skierowany został do ściśle określonego adresata (imię i nazwisko lub nazwa z pełnym adresem), organizacja otrzymuje wpłatę na konto bankowe - każda taka wpłata jest darowizną w rozumieniu przepisów kodeksu cywilnego, a nie zbiórką publiczną w rozumieniu w/wym. ustawy o zbiórkach publicznych. Podobna sytuacja jest w przypadku pozyskiwania darów rzeczowych.
Wniosek o wydanie pozwolenia na przeprowadzenie zbiórki publicznej winien być podpisany przez osoby upoważnione do wyrażania oświadczeń woli (w sprawach majątkowych) w imieniu wnioskodawcy. W związku z powyższym proszę o złożenie stosownych podpisów - zgodnie z załączonym do wniosku nieuwierzytelnionym postanowieniem z dnia 05.02.2002 r. Sądu Rejonowego dla m. st. Warszawy w Warszawie XIX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego o doknonaniu wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego - Rejestru Stowarzyszeń, Innych Organizacji Społecznych i Zawodowych, Fundacji oraz Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej.
Wyjaśnienia wymaga kewstia adresu siedziby Fundacji Wspierania Alpinizmu Polskiego im. Jerzego Kukuczki w Warszawie. Zarówno z nadesłanego niuwierzytelnionego postanowienia Sądu Rejonowego dla m. st. Warszawy w Warszawie, jak i pieczątki Fundacji wynika, iż siedziba Fundacji mieści się pod adresem: 01-445 Warszawa, ul. E. Ciołka 17, natomiast wniosek Fundacji opatrzony jest adresem: 00-666 Warszawa, ul. Noakowskiego 10/12. Proszę zatem o jednoznaczne określenie czy siedziba Fundacji mieści się przy ul. E. Ciołka 17 czy też przy ul. Noakowskiego 10/12. Jeśli adres przy ul. Noakowskiego 10/12 jest adresem do korespondencji, to proszę o precyzyjne określenie tego faktu.
Ponieważ art. 1 ustawy z dnia 15 marca 1933 r. o zbiórkach publicznych stanowi, że "wszelkie puliczne zbieranie ofiar w gotówce lub naturze na pewien z góry określony cel wymaga uprzedniego pozwolenia władzy", proszę o dprecyzowanie przedstawionych celów zbiórki, tj. wyjaśnienie na co faktycznie będą wydatkowane środki w ramach realizacji celów: - związanych z ratownictwem lotniczym - wpomagania finansowego górskich służb ratowniczych - w szczególności Tatrzańskiego Ochotniczego Pogotowia Ratowniczego (TOPR).
Ponadto przedstawione niżej formy zbiórki publicznej wymagają doprecyzowania w zakresie: - dobrowolne wpłaty na konto - proszę o podanie numeru konta, które będzie spełniać przesłanki par. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 6 listopada 2003 r. w sprawie sposobu przeprowadzania zbiórek publicznych i zakresu kontroli nad tymi zbiórkami (Dz. U. Nr 199, poz. 1947), - sprzedaż przedmiotów - proszę o nadesłanie wykazu przedmiotów planowanych do sprzedaży oraz podanie ich ceny jednostkowej; ponieważ przedmioty te winny spełniać wymogi określone w par 7 w/wym. rozporządzenia, proszę podać sposoby zabezpieczeń, o których mowa w tym przepisie. Z uwagi na fakt, iż - jak wynika z nadesłanego statutu - Fundacja Wspierania Alpinizmu Polskiego im. Jerzego Kukuczki może prowadzić działalność gospodarczą, proszę o podanie informacji w jakim zakresie Fundacja prowadzi tę działalność; rozważenia wymagałaby kwestia prowadzenia sprzedaży przedmiotów w ramach działalności gospodarczej; - zbieranie ofiar za pośrednictwem krótkich wiadomości tekstowych - proszę o wyjaśnienie sposobu przeprowadzenia zbiórki za pośrednictwem wiadomości tekstowych sms (szczegółowego opisania planowanej formy) oraz uzasadnienie zastosowania tego sposobu prowadzenia zbiórki, w tym okreslenie: 1. kosztu jednego wysłanego sms-a, 2. wysokości kwoty, jaką otrzyma Fundacja za jeden wysłany sms na realizację celu zbiórki publicznej, 3. terminu uruchomienia, 4. sposobu i terminu rozliczenia, 5. kosztów przeprowadzenia.
Zaznaczyć należy, że w apelu zachęcającym do wysyłania okreslonej wiadomości za pośrednictwem systemu sms, ofiarodawca winien być poinformowany zarówno o koszcie wysłanego sms-a jaki poniesie, jak również o kwocie jaka faktycznie zostanie przekazana na cel zbiórki publicznej. W sytuacji prowadzenia zbiórki publicznej w takiej formie wskazane jest aby cały dochód z połączenia pomniejszony o VAT został przekazany na cel zbiórki.
Przypominam też, że obowiązkowe ogłoszenie prasowe o wynikach zbiórki, obejmującej swym zasięgiem obszar całego kraju, organizator zbiórki winien ogłosić w prasie ogólnopolskiej w nieprzekraczalnym (ustawowym) terminie 1 miesiąca od dnia zakończenia zbiórki (art. 9 ustawy z dnia 15 marca 1933 r. o zbiórkach publicznych). Z naszych doświadczeń wynika, że procedura przekazywania pieniędzy pochodzących ze zbiórek publicznych przez operatorów telefonii komórkowej, trwa do ok. 3 miesięcy od momentu zakończenia ogłaszania apeli. Proszę zatem o nadesłanie stosownego wyjaśnienia w tej sprawie, po dokonaniu ustaleń z operatorami sieci.
Wyjaśnić należy, iż konkursy i zawody sportowe - nie są formą prowadzenia zbiórki publicznej.
Trzeba również zaznaczyć, iż przedstawione przez Fundację pozycje przewidywanych kosztów zorganizowania i przeprowadzenia zbiórki publicznej są bardzo wysokie i nie mogą być zaakceptowane. Z przedstawionej specyfikacji kosztów wynika, iż Fundacja przedstawia raczej koszty działalności i funkcjonowania Fundacji, a nie koszty zorganizowania i przeprowadzenia zbiórki publicznej. Zastrzeżenia organu administracji odnoszą się do pozycji:
- "Organizacja imprez, koncertów, zawodów wspinaczkowych" - przedstawione koszty związane są z prowadzeniem działalności statutowej Fundacji, - "Obsługa techniczna zbiórki i prowadzenie dokumentacji przebiegu akcji zbiórkowej", "Koszty pracownicze biura" oraz "Obsługa prawna" - są sprzeczne z art. 7 ust. 2 ustawy o zbiórkach publicznych, - "Obsługa prawna" organizacji oraz "Koszty materiałów biurowych, telefonów, inne wydatki biurowe, przejazdy, delegacje" - proszę o jednoznaczne wyjasnienie, czy są to koszty związane z prowadzeniem zbiórki publicznej czy też działalności statutowej Fundacji.
Do wniosku należy dołączyć aktualny wyciąg z rejestru sądowego. Możliwe jest również nadesłanie uwierzytelnionych kopii powyższych dokumentów. Uprawnionym do uwierzytelniania dokumentów jest organ, który wydął dokument, albo notariusz. Organ dopuszcza dokonanie poświadczenia przez radcę prawnego lub adwokata. Nadesłane postanowienie nie spełnia powyższych wymogów.
Zauważyć należy, iż pozwolenia wydawane przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji udzielane są na okres maksymalnie jednego roku od daty wydania pozwolenia (tj. na kolejnych 12 miesięcy). Z tego względu informuję, iż proponowany termin prowadzenia zbiórki do dnia 30.08.2005 r. może zostać odpowiednio zweryfikowany.
Nadmienić należy, iż udzielone pozwolenie jest skuteczne de facto od momentu jego odebrania przez wnioskodawcę, co oznacza, że dopiero od tego momentu możliwe jest prowadzenie zbiórki publicznej - zgodnie z art. 130 par. 4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeksu postepowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.).
Nieusunięcie powyższych braków w terminie 7 dni od daty otrzymania niniejszego pisma spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia - art. 64 par. 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postepowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.).
Z upoważnienia Ministra,
Koordynator Zespołu ds. Społeczno-Administracyjnych Departamentu Zezwoleń i Koncesji MSWiA
Anna HUZARSKA" |